Oct 29, 2008

Rosa eller röd jacka

Tänker en del på det här med könsroller och hur mycket vi påverkar våra barn. Köpte en jacka till generalen häromdagen. Jag valde en mörkblå jacka, som var varm och bra. När sonen fick prova den visade den sig vara på tok för stor.
-Och tråkig färg. Det vill jag inte ha, sa han.
Så han fick följa med tillbaka till affären.
Det fanns röda, rosa och blåa jackor i den mindre storleken som han behövde.
- Den rosa är fin, sa han. Den tar vi.
Skulle jag låta honom ta den? Där gick gränsen för hur liberal jag är. Jag är ingen rosa tjej. Och jag föreställde mig att barnen skulle kommentera om han kom med den jackan. Vi enades om att den röda var finast. Så blev det. Inte vet jag om det var rätt.

4 comments:

Liv said...

Det där är ju jättesvårt! Vi försöker ha mycket "neutrala" färger på Ylva, fast självklart blir det en del rosa också, ungefär lika mycket som blått skulle jag tro. Vi har en blå vagn, vilket gör att många förutsätter att Ylva är en pojk såvida hon inte har en rosa mössa på sig: då är det plötsligt helt självklart att hon är en tjej!
Rosa är nog inte helt OK ännu på killar, men visst har väl rött blivit mer unisex på senare år? Jag vet inte vad jag hade gjort om det vore min son som ville ha en rosa jacka....jag hade nog gjort som dig, även om jag önskar att jag vore "man enough" (haha) att köpa den rosa. Jag tycker du löste det bra, att köpa den röda var väl en bra kompromiss och helt ok.
(jösses, det här blev ju ett helt blogginlägg)

Unknown said...

Det där är uppenbarligen kulturellt, för här i Thailand är rosa en helt ok färg för killar. Och speciellt sen kungen visade sig i en rosa kavaj tidigare i år så är rosa väldigt populärt på både män och kvinnor. Och det spelar ingen roll om vår yngsta är helt klädd i rosa, alla thailändare tror ändå att hon är en pojke. För hon har så kort hår!säger de...

Martina said...

Hej!
En cykelhandlare som jag träffade i Skövde sa att alla barn upp till fyra år helst egentligen vill ha rosa cyklar. Flickorna får rosa cyklar. Men bakom pojkarna står en pappa som säger "nej det blir en blå i stället".
Jag blir glad att höra att lillkillen ville ha en rosa jacka, för det stärker min tro på att rosa inte är ett genetiskt val för bara flickor. Sen håller jag med om att det är en ganska ful färg som jag heller aldrig skulle köpa på ett ytterplagg som kostar massa pengar.
Du får kanske sona ditt "brott" genom att köpa en rosa myströja med ludd på?? Som en billigare kompromiss..

Nina said...

Liv: Det är konstigt att folk år 2008 tror att man är en pojke när man har blå vagn!
Ankin: Jag skulle vilja se vår kung i rosa kavaj! Men thailändare ser nog bättre ut i rosa eftersom de är mörka och inte har bleksvenskrosa hud som jag.
Martina: Skövdebor är smarta. Smartare än cykelhandlaren i Länna, som sa "tyvärr vi har inga blå cyklar kvar" till generalen och hans pappa. De fick insistera att de faktiskt ville ha en röd cykel. Bra förslag om rosa tröja!