Oct 23, 2008

Gnället är het potatis

En ny trend börjar etablera sig i familjedebatten- sluta gnäll.
Som min vän tar upp:
http://malinologer.blogspot.com/2008/10/familjegnllet-en-ny-livsstil.html
Och jag håller med henne- även om jag inte är helt oskyldig själv...
Debatten fick fart när Hanne Kjöller nyligen släppte sin bok I huvudet på en mamma där hon argumenterar att dagens föräldrageneration gnäller för mycket över sitt stressiga liv.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=832167
Det var även en artikel i DN i söndags "Familjegnället - en ny livsstil" som jag inte lyckats hitta på nätet. Det är bra att det ventileras. För att i takt med att vi blir allt fler högljudda äldre föräldrar skrämmer vi säkert ett antal singelkompisar till att aldrig skaffa barn.

Men jag försöker hålla på några regler:
- Beklaga er bara för de som har barn, som kan vara intresserade och kan komma med goda råd
- Snacka inte så förtvivlat mycket om era barn på jobbet. Jag tar aldrig upp ämnet barn vid lunchbordet, om vi inte bara är föräldrar.
- Börja absolut ALDRIG prata om dina förlossningar. Det är totalt avtändande och trist för de som inte har barn.
- När jag gnäller om mina barn på denna blogg försöker jag göra det med lite humor. De som inte är intresserade behöver inte läsa...

Jag kan hålla med Hanne Kjöller om att det är lätt att fastna i gnällträsket. Fast jag är inte säker på att det är bättre att vi orerar i lika hög utsträckning om hur UNDERBARA våra barn är, för det kan bli tröttsamt det med. Jag tror mer på att inte prata så mycket om dem alls med dem som det inte berör.


2 comments:

Kajsa said...

Jag håller helt med - mindre barnsnack med de som inte har barn själva. Om de mot alla odds är intresserade kan de ju fråga själva.

Nina said...

också dog den debatten ut. De som inte har barn är väl inte intresserade och Föräldrarna är för trötta..