Apr 7, 2009

Handlare och försäljare

En man förklarade i dag skillnaden för mig på en bilhandlare och en bilförsäljare. Bilhandlare är skojare i källarlokaler och bilförsäljare är sådana överviktiga herrar som honom själv antar jag som har fina kontor och säljer finare bilar. Nog tror jag att de är byggda av samma skrot, men det är svårt att inte påverkas av utanpåsidan. Vi träffade en bilhandlare i morses som ville sälja en äldre bil som luktade rök och vindrutan var trasig och bromsarna behövde bytas. Han sålde ett 40-tal bilar. Borde det inte gå bättre om han åtminstone snyggar upp bilarna ordentligt först?
Sedan åkte vi till ett finare ställe, en riktig bilaffär. Maken påminde om att bilen skulle kosta mer i de snygga lokalerna. Fast han försökte mest övertyga sig själv för jag blir mest avig av sådana ställen. Bilhandlaren, förlåt bilförsäljaren, i fina butiken, hade en väldig svada och talade om för mig vad tjejer ska tycka är viktigt med en bil.
-Nyckeln, sa bilförsäljaren när du säljer bilar är att ha snygga kundtoaletter. Det betyder allt.
Så då kollade jag på deras toalett och sedan köpte vi fina bilen.
Och det känns bra.

4 comments:

Z said...

Vad belv det???????????????? Så du lät dig imponeras av toan... den strategin hade jag missat. Jag trodde det var andra grejer som räknades! ;-)

Kajsa said...

Bra att du tillslut rättade in dig i ledet. ;)

Nina said...

Det blev en grå bil med plats för många barn (sju sittplatser) men detta betyder INTE att vi ska ha fler barn. Vi ska bara skjutsa runt barnens kompisar i tio år framöver och farmödrar och mormödrar och femtioelva prylar.
Förresten sa den dumme försäljaren också när jag sa att jag gillade att sitta högt "Ja, det gör alla tjejer, det är tydligen viktigt för er. Jag säger inte att det är fel. Men så är det."
Då sa jag att jag ogillar pantade män som amatörpsykoligiserar mitt beteende. Nä, det gjorde jag inte. Men jag tänkte det.

Liv said...

Haha du är rolig Nina, svaret på frågan vad det blev för bil: "en grå med plats för många barn...". Hade den inget märke, årgång etc? ;-)