Mar 23, 2009

Kejsarpingviner och 742:ans buss

Den moderna familjen har en del att lära av kejsarpingvinerna. Honan lägger ett enda ägg, som sedan ruvas i flera månader av hanen. Under tiden sticker honan till havs och har roligt. När ungen kläcks matar pappan den med någon slags mjölk han hostar upp från magen under några veckors tid. När mamman sedan kommer tillbaka delar de på uppgiften att skaffa föda åt ungen.
Allt står att läsa i The emperor's egg av Martin Jenkins. Det är tur för mig att det finns en del att lära i barnböckerna. För så mycket vidarutbildning blir det inte annars för mammor i gula hus.

Jag lär mig mer av mina egna erfarenheter. Som att om man ska ta 742:ans buss till Huddinge sjukhus ska man åka mot sjukhuset och inte mot Skogås. För då missar man Finblommans tid hos öronläkaren.

I dag fick jag också en chans att lära mig om lamda (?) lampan i bilen. Den lyser när något med avgaserna är fel och det kan bero på en mängd orsaker som exempelvis smutsiga filter. Detta har vår mekaniker nu åtgärdat på Blixten-bilen i över en veckas tid. Men lampan lyser fortfarande så därför ska han jobba ÄNNU mera med den. Tur att mekanikern är från Saleby och att han inte brukar vara helt orimlig med sina fakturor. Men vem har någonsin lett åt en verkstadsräkning?

3 comments:

Heléne said...

Det finns en dokumentärfilm om kejsarpingvinen med Gösta Ekman som berättare - den är fantastisk. Den verkar lugnande på såväl stora som små...

Nina said...

Åh, vad roligt. Den måste jag kolla efter. Är det en SVT dokumentär?

Heléne said...

Den heter March of the penguins på engelska. Googla den!