Feb 4, 2009

Så olika

Lillebror skriker på nedervåningen någon gång vid två-tiden på natten. Som vanligt vaknar jag på två röda sekunder och flyger nerför trappan. Storebror ligger redan i vår säng, sin vana trogen. Mannen sover vidare under sina kuddar som skyddar honom likt kinesiska muren mot Storebror. För fick Storebror bestämma skulle han hålla sin pappas öron hela natten och det orkar inte pappan.

Lillebror berättar ganska vaket mellan hulkningarna att någon tagit hans ben. Men vi hittar turligt nog bägge hans ben i täcket. Jag hittar också hans älskade snutte och då slappnar han av och borrar ner sig i kudden igen. Jag kysser hans panna ömt. Då säger han surt: "Gå iveg mamma. Jag ska sova nu". Det är min älskade Lillebror i ett nötskal. Han är så självständig. Sedan den dagen han föddes har jag känt att han kommer vilja flytta hemifrån snart. Och vid de sällsynta tillfällen när han kommer till vår säng på natten suckar han bara och ångrar sig efter tio minuter och går tillbaka till sin säng.
Storebror däremot får aldrig nog av närhet. Han ska gifta sig med hela sin familj och säger att han vill nog bo med oss hela livet.

Dessa två väldigt olika pojkar är bägge mina och jag förundras över dem varje dag.

3 comments:

Z said...

Vad fint! Jag blir helt tårögd. Att båda har sådana personligheter så tydligt. Fina ungar!!!

Martina said...

Är det alltid så att tvåan blir mer självständig? Ser samma mönster i brorsans familj. Men å andra sidan - det kan förändras i framtiden?
Jag (som också är tvåa) kanske var självständig när jag var liten, men nu är jag som en liten mamma-pappagris med stoooort bekräftelsebehov, medan storebrorsan är mkt coolare. Så kanske blir det storebror som flyttar till Argentina, eller börjar på skidgymnasiet i Vännäs vid 16 års ålder, trots allt.

Nina said...

ja det kan man fundera hur mycket som helst på. Jag vet inte. Fast jag tror nog som du, att det kan ändra sig. Kanske beroende på kompisar och andra rumt kring, inte bara familjen.