Feb 16, 2009

bebisar som räcker ut tungan

Vad bra. Nu kan jag sortera bort en källa till oro . Var på BVC med Finblomman. Har under en tid fått kommentarer om att hon har tungan ute så mycket och folk har haft olika teorier om detta. Mer eller mindre irriterande. Vad jag själv oroat mig för är om det tyder på att hon har någon utvecklingsstörning. Men det finns ju inget annat som tyder på det. Hon utvecklas som hon ska. Förutom att hon när hon blir glad och träffar någon dreglar lite som en hund och räcker ut tungan.
Efter att ha googlat på "bebisar som räcker ut tungan" fann jag fler föräldrar vars bebisar gjort samma sak och det senare försvunnit. Och barnsjuksköterskans kollegas dotter hade gjort samma sak, och det var inget alls som orsakade det. Kanske att Finblomman har lite trånga polyper. Men inte så att hon har svårt att andas. Vi får gå till en barnläkare om några veckor för att kolla detta.
Vet ni, jag är glad att jag har mycket att tänka på; tre barn, en man som man ska hålla sams med och dessutom föräldrar och syskon man ska ha en bra relation med, ett hus med maskiner som ständigt som går sönder, frilansartiklar som ska skrivas, barnkalas som ska ordnas. För om jag bara haft Finblomman som räckte ut tungan och inget annat runt i kring mig, hade denna oro fått uppta alltför mycket tankekraft.

5 comments:

Z said...

Jag har ju träffat finblomman ngr gånger. Och inte har jag tänkt en enda tanke på hennes tunga. Kanske håller hon den i styr när jag är med. Eller så är det för att alla killarna(mina och dina) för sånt liv att stackars lilla finblomman inte får den uppmärksamhet hon förtjänar...? :-) Du har inte sett till en grå lurvig mössa föresten? Tror Noah glömde sin hos er...

Martina said...

Jag hade samma oro när det gäller Buffen minns jag. Hon stack också ut tungan i tid och otid. Vill de kanske smaka lite på livet bara???

Malinologues said...

Näe jag har aldrig tänkt på det heller men skönt att få höra det av en BVC sköterska. finblomman kanske måste operera polyperna som sonen gjorde men det är ju inget att oroa sig för! Kram

Unknown said...

Intressant. Jag har en vän som sa att deras yngsta barn har haft tungan ute sen hon föddes i princip. Men utvecklas helt normalt och pratar som bara den, så det verkar vara något som vissa barn bara gör. Man borde känna sig torr i munnen efter ett tag... men då kanske de slutar?

Nina said...

Tack för stöd. Jo ankin, ibland har hon tungan ute mer än andra dagar. Förstås när hon är förkyld och då andas hon ju helt henom munnen och tungan blir torr. Men ananrs är den bara halvt ute. Och då har hon någon teknik för att blöta den...
Kanske ska vi sätta liten munkorg på henne för att hålla den inne:)