Sep 25, 2008

Bisarra middagskonversationer

Vi har så mycket goda intentioner maken och jag. Som att vi ska äta middag tillsammans helst varje dag. Det kan gå till så här:
- Maten är färdig, säger jag eller maken.
- Nej, vänta, jag bygger en glittermaskin, säger Generalen. Så kan du strö glitter på bröstmjölken till Finblomman.
- Hrmm. Precis vad jag önskat mig.
Vid middagsbordet surar Tvåan.
-Äcklig mat. Jag gillar inte äcklig mat.
Maken tittar ut genom fönstret och jag ser att han är långt borta. Kanske tänker han på PVC fönster kontra kärnvirke fönster eller något annat husprojekt.
Tio minuter senare när jag tröstlöst försökt få i gång någon konversation med maken och Tvåan, behagar Generalen komma.
-Vad har du gjort på dagis idag?
- Vet inte, kommer inte håg.
-Vad åt ni då?
- Vet inte, kommer inte ihåg. Jag vill bygga en maskin med dig efter maten.
Finblomman däremot, hon skrattar med hela ansiktet från sin babysitter bara jag ger henne ett ögonkast. Henne finns det hopp om. Vi ska nog vi styra upp middagssnacket framöver.

2 comments:

Martina said...

Vad fint. Är det inte därför man vill ha en tjej? För att ha någon att snacka med..

Nina said...

Jo ,det är nog så. Fast nog känner jag en massa killar som snackar lika mycket som vi. Jag råkar bara vara gift med en som helst snackar byggnadsmaterial eller presidentvalet och absolut inget snack om kalaset dagen innan.