Jun 11, 2009

Facebook eller inte

Hundra år efter alla andra känner jag mig pressad att gå med i Facebook. Inte för att jag behöver nya vänner eller vill återknyta kontakt med gamla klasskamrater. Det är just därför jag INTE har gått med tidigare. Men som journalist känns det som jag bör vara med. Kan utnyttja det i jobbet när jag söker folk. Och kanske kan någon hitta mig där som tänker att "Just det, Nina, hon skulle passa perfekt till vårt nya drömjobb". Vad har ni för anledningar för och emot?

6 comments:

Z said...

För- jag är med.
Mot- man är inte så privat längre...

Unknown said...

Det är JÄTTEJOBBIGT med Facebook. Hela tiden en massa requests och annat som man ska svara på, och så får man dåligt samvete när man inte orkar ge en blomma tillbaka till någon. Tidskrävande.... Fast det är lite kul också att gå in och kolla vad ens vänner har för sig... Men det privata blir väldigt offentligt - jag har precis upptäckt att någon lagt ut något privat om oss som jag tänkt berätta för vännerna själv...

Liv said...

Fördelar: man hänger bättre med i vad som händer, eftersom "alla andra" faktiskt är med. Man har koll på vännerna, ser vad de har för sig, kan dela deras foton etc.
Nackdelar: alla ser även vad du håller på med ;)

Malinologues said...

det finns inget att tveka på:gå med! Jag tror att du är en av mina få vänner som inte är med. bra att ha alla samlade på ett ställe och man kan bestämma själv hur aktiv man vill vara och hur mycket man vill berätta om sig själv kram malin

CS said...

Jag har precis gått med i facebook, mest för att veta hur det funkar och inte se ut som ett frågetecken när "alla" pratar om det. Fast man behöver ju inte vara så aktiv om man inte vill utan det är ju mest upp till en själv. Och man behöver ju inte utlämna sig själv heller.Man väljer ju själv vad man lägger dit. Lycka till!

Nina said...

Ärligt talat, kära ni,har ni inte övertygat mig att gå med. Jag vill inte veta mer om andra eller att de ska veta mer om mig. Det räcker med vad jag blottar mig med på bloggen. Men jag kommer väl gå med i alla fall. Och det låter bra att man bestämmer själv nivån på hur mycket man skriver.