Aug 28, 2009

En öm tå

Idag frågade en mycket upprörd kvinna mig på telefon om jag kunde stå för det jag gjorde. "Du kan inte vara stolt över vad du skriver som journalist?"
Jag höll på att erkänna att hon trampade på en öm tå där. Men eftersom hon redan skrikit på mig i en kvart insåg jag att det nog inte var henne jag skulle prata med om just detta.
Hon sa bland annat till mig "jag hoppas att du blir våldtagen och att det hamnar i tidningen". Hon visste inte att journalister skriver notiser på polisens uppgifter. Att hon kände sig identifierbar i en notis beror på att hon och de i hennes närhet känner igen händelsen när de läser den.
Men en sak hade hon rätt i. Jag är ofta inte alls stolt över det jag gör. Och ändå jobbar jag bara på lokaltidning.

4 comments:

liv said...

Aj. Det där ska du inte behöva höra.. du gör ju ditt jobb. Kram!

Frida Gro said...

Det där är min ömmaste tå också. Jobbigt samtal.

Kram

Nina said...

Tack, men man väljer ändå någonstans sina jobb, Liv och därför Frida gör du rätt som testar något annat än ömma tår framöver.
Kram till er

Kajsa said...

Åh fy bubblan vad jobbigt. Och inte läge att ta en förklarande diskussion just där och då heller. Det är tycärr bara att försöka släppa och gå vidare.